logo

Navigaatio

 

 

 

volvo

 

Audi S6 1994

 

Volvoa tuli rakenneltua reilu vuoden verran ja pienellä budjetilla siitäkin saatiin ihan mukavan riepeä perhe-auto. Mutta kun tehoa ja vääntöä oli reilusti enemmän kuin edellisissä autoissani niin huomasin nopeasti etuvedon suuren miinus puolen. Se veteli kohtuuttoman paljon verrattuna tehottomampaan etuvetoon joita minulla on useita ollut.

Se oli ainut syy miksi laitoin Volvon myyntiin ja rupesin etsimään nelivetoja. Niitä ei tämmöisellä budjetilla kovin paljoa ole joissa kriteerini täyttyisivät. (manuaalivaihteisto, polttoaineen kulutus, virityspotenttiaali, kuljetettavuus, ajomukavuus ja teho)

Pitkän tutkinnan jälkeen vaihtoehdoksi jäi Audin UrS4 (1991-1994) tai UrS6 (1995-1997) Quattro -mallit. Näissäkin kiinnosti vain 6 -vaihteiset manuaalivaihteistolla olevat ja 2,2 litraisella turboahdetulla moottorilla olevat.

Sopiva yksilö löytyi yksityisellä myynnissä olleelta Audi-harrastajalta. Kauppaa ruvettiin tekemään ja Audi vaihtoi omistajaa Huhtikuussa 2010.

Audi on 1995 mallinen UrS6 manuaali vaihteistoilla, 2,2 litran turboahdetulla moottorilla, Avant -malli, nahkasisustalla, Webastolla, huoltokirjalla, ilmastoinnilla ja viimeiseksi MTM -virityspajan asentamalla virityspaketilla joka on asennettu heti tehtaalta lähdön jälkeen. Tehoa on rekisteriotteen mukaan 223 kw eli 304 hv ( vakiossa 169 kw ) joka kuljettaa kohtalaisesti 1700 kg painavaa nelivetoa. Väännöstä ei ole tietoa ennen kuin pääsen dynomittaukseen tulevan kesän aikana. ( vakiossa on 350 Nm )

04/2010

AudiAudiAudi

AudiAudiAudi

AudiAudiAudi

05/2010

Keskikonsolia on nyt saatu hieman siistimmäksi. Muovipleksiä karvakankaalla päällystettynä ja tuli tarpeeksi hyvä minulle. Vielä puuttuu yksi kehikon alimmainen pala joka täytyy vielä tehdä ja päällystää.

Audi

07/2010

Ajankuluksi hieman piti venttiilikoppaa kiillotella...

moottori

10/2010

Audi on nyt käytetty dynopenkissä Tampereella Softatech Oy:ssä jolla on yksi parhaimmista neliveto penkeistä Suomessa. Siellä pystytään mittaamaan yli 1000 Nm vääntöjä autoista eikä mataluuden kanssa tule ongelmaa. Minimi maavaraa tarvitsee olla vain joitakin senttejä, mittaavat mm. formuloita.

Odotukset eivät olleet kovin kummoiset kun ei ole kokemusta nelivetojen tehoista, Audi on todella erillainen auto kuin mitä 855 R oli. Volvossa alavääntöä oli niin paljon enemmän pienen ahtimen vuoksi ja se tuntui paljon voimakkaammalta kuin miltä Audi tuntuu. Toki Audi jaksaa mennä hyvin 7000 rpm:ään asti mitä Volvo ei jaksanut ja hyvä niin.

Tuloksena tuli hieman alle mitä rekisteriotteeseen on merkitty. 299,1 hv ja 415 Nm.

DynomittausDynomittaus

( päivitetään taas projektia heti kun saadaan jotain kerrottavaa...mahdollisesti talven aikana isompi turbo + tuubipakosarja + 3,5" DP)

 

 

lippulippulippu